Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

5 tips voor marketing in de horeca

5 tips voor marketing in de horeca

Voor een zelfstandige ondernemer kan marketing soms overweldigend zijn. Terwijl je tegenwoordig ook als kleinere ondernemer over een scala aan mogelijkheden beschikt waarmee je – ondanks je bescheiden omvang – toch een groot bereik kunnen hebben. We zetten een aantal marketing-tactieken op een rij waarmee je effectief je onderneming in de markt kunt zetten.

1. SEO

Google is de restaurantgids voor iedereen. Via Google Maps bekijkt men wat er in de buurt zit, en via de zoekmachine zelf zoeken ze met behulp van kernwoorden naar iets wat aansluit op waar ze die avond zin in hebben. SEO – oftewel Search Engine Optimization – is een manier waarop je Google zo goed mogelijk in kunt zetten voor je bedrijf. Wil je dus dat je standaard op de eerste zoekresultaten-pagina terecht komt met je web- of Facebookpagina? Hou dan met de volgende dingen rekening:

Zorg voor informatieve en interessante content

Zoekmachines als Google geven hun bezoekers graag nuttige informatie. Zorg er om die reden voor dat je waardevolle en vernieuwende content op je website blijft plaatsen. Maak deze content vervolgens goed deelbaar: hoe meer mensen je content gebruiken of verspreiden, hoe positiever Google er tegenover staat. Deel een recept van een populair gerecht, of maak contact met andere sites waarop je eventueel een gastblog kunt schrijven. In ruil daarvoor kunnen zij dan links naar jouw pagina plaatsen.

marketing horeca

Gebruik de juiste woorden

Een van de oudste SEO trucs is om woorden die mensen vaak als zoektermen gebruiken, in de tekst van je website te verwerken. Denk hierbij aan je locatie, wat voor keuken je voert, of informatie over het pand waar je inzit. Denk na over welke zoektermen eventueel het populairst zijn bij potentiële gasten, en gebruik deze vervolgens in de tekst op je website. Let er hierbij wel op dat je het gebruik van deze termen natuurlijk houdt; als je ze overal willekeurig neer gaat zetten komt het eerder over als spam, in plaats van betrouwbaar.

Maak het de robots makkelijk

Zoekmachines gebruiken programma’s die websites scannen om te zien wat voor content erop staat, en om vervolgens te beoordelen of die content wel zinvol is. Deze robots kunnen alleen maar tekst lezen! Daarom is het belangrijk dat je site bestaat uit meer dan alleen foto’s zonder bijschrift. Toch veel foto’s online? Voeg dan bij al je afbeeldingen een alt-tekst toe.

2. Social Media

Onder social media vallen platforms als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Veel grote merken gebruiken meerdere van deze sites als onderdeel van hun marketingstrategie. Het bereik wat je hiermee kunt realiseren is zo groot en kan zo’n verschil maken, dat je een hele gids kunt wijden aan social media alleen. Voor nu zijn dit de belangrijkste punten:

Kies het juiste platform voor jouw zaak

De keuze is reuze in het social media-landschap. Ben je bewust van je doelgroep en de informatie die je wilt delen, en kies daar de juiste platformen bij uit. Maak je visueel prachtige gerechten en heb je een strak ingerichte zaak die het opscheppen waard is? Dan is Instagram het medium om dit naar gasten te communiceren. Wil je daarnaast je gastenbestand informeren over events of tijdelijke acties? Facebook is the place to be.

Plaats consistent en frequent

Als je wilt dat mensen je gaan – en blijven – volgen, dan moet je regelmatig je (verschillende) kanalen updaten. Nieuwe berichten = nieuwe content = nieuwe mensen die het tegen kunnen komen. Een account waar niets op gebeurt daarentegen kan totaal het tegenovergestelde bereiken: mensen kunnen dan de indruk krijgen dat je gesloten bent, of dat het niet goed loopt. Maak daarom alleen een account aan als je die actief kunt onderhouden.

Ben eerlijk

De consument van nu merkt het meteen als je in de praktijk anders handelt dan hoe je op je social media communiceert. Eerlijke en open communicatie werkt dan ook het best – ook als het niet allemaal mee zit. Mensen willen weten wat je drijft en wat je successen zijn, maar vinden een ‘blik in de keuken’ oftewel achter de schermen, ook heel interessant.

Wat moet je als horeca ondernemer niet doen op social media?

Lees het in deze blog

3. Online recensies

Online recensies vormen een belangrijk deel van je digitale aanwezigheid. Zodra iemand je naam intypt op Google, wordt meteen door middel van sterren duidelijk gemaakt of je de moeite waard bent om niet. Het managen van deze recensies, en daarmee het managen van je reputatie, is om die reden cruciaal.

Besluit mee in je online reputatie

Bepaalde recensie sites bieden je een bepaalde mate van controle over hoe je je zaak presenteert. Zo kun je zelf foto’s, contactinformatie en zelfs menu’s toevoegen. De mate van inspraak die je krijgt hier is afhankelijk van je budget.

Ben behulpzaam

Het kan verleidelijk zijn om negatieve recensies te negeren, maar een behulpzame, vriendelijke reactie op een negatieve review zal je een stuk verder brengen. Zie het als (soms grof geformuleerde) opbouwende kritiek, en ga het gesprek aan met die persoon over hoe je jouw service verder kunt verbeteren – of biedt een compensatie aan. Grote kans dat ze nog een keer terugkomen om te kijken of er verbetering heeft opgetreden!

Moedig recensies aan

Tevreden mensen schrijven helaas minder snel een recensie dan ontevreden mensen. Om ervoor te zorgen dat de online recensies een goede weerspiegeling zijn van jouw zaak, kun je mensen er aan het einde van hun bezoek op attenderen dat het gewaardeerd wordt als ze een recensie achterlaten. Je kunt mensen vragen om hun eerlijke mening, en in ruil hiervoor eventueel een korting of gratis drankje aanbieden.

Reservering platformen als Resengo bieden gasten de mogelijkheid om na hun bezoek een review achter te laten. Zo geef je je gasten de kans om eerlijke en waardevolle feedback te geven.

4. Mond-op-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is een van de beste manieren om nieuwe klanten naar je zaak te trekken, en is tegelijkertijd het moeilijkst te regisseren. Dit omdat je mensen iets moet bieden wat zó memorabel is dat ze de ervaring uit zichzelf met anderen willen delen. Een onvergetelijke ervaring heeft drie kenmerken:

Speciaal

Unieke of speelse ideeën blijven ons bij en vertellen we eerder door aan anderen. Dit kan variëren van de manier waarop je je gerechten presenteert, tot een advertentie voor je zaak die mensen bij blijft.

marketing horeca

Waardevol

Extra leuk wordt het als dit idee ook nog nut heeft. Hierbij kun je weer denken aan een paar favoriete recepten openbaar maken, of mensen van een goed wijnadvies voorzien.

Begrijpelijk

Mensen worden sneller enthousiast als een idee makkelijk voor ze te behappen is. Of het nou over eten gaat, kooktechnieken, of dat je alleen maar ecologisch verantwoorde producten gebruikt – zolang mensen begrijpen wat jouw idee is en wat je wilt uitdragen, zullen ze sneller over je praten.

5. Een goede kassa

Niemand gaat bij je eten omdat je kassasysteem zo bijzonder is, maar een goed kassasysteem kan je wel ondersteunen bij een groot deel van bovenstaande punten.

Verbetert de service

Een goed kassasysteem is gebruiksvriendelijk. Daarmee verhoog je de efficiëntie van je personeel, en verbeter je de ervaring van de gast. Belangrijk om te onthouden is dat een kassasysteem eigenlijk alleen toegevoegde waarde heeft als je personeel er beter geïnformeerd en beter georganiseerd van wordt.

Mobiel aan tafel

Verhoog en verbeter de interactie met de gast aan tafel door alle informatie over gerechten binnen handbereik te hebben. Aan de andere kant kan een mobiel systeem je als manager of eigenaar ook vanaf afstand de benodigde real time rapporten inzien, en kun je op die manier ook vanaf afstand controle houden over je zaak, en je personeel optimaal inzetten.

Ondersteunt je marketing

Een goed – mobiel – kassasysteem maakt het mogelijk om verkoopdata te delen met andere management software. Zo kun je een persoonlijk tintje toevoegen aan je klantmanagement. Creëer klantprofielen en hou daarin allergieën of specifieke voorkeuren bij. Sla de e-mailadressen van je gasten op in je kassa en stuur ze één keer per maand een nieuwsbrief met je toekomstige acties en events. Zo kun je je kassa gebruiken om een nog persoonlijkere service te verlenen en klantcontact te verbeteren.

Dit waren ze: onze belangrijkste tips voor de marketing voor jouw horeca onderneming. We hopen dat je er iets aan hebt!

Meer tips op het gebied van horeca marketing?

Download gratis onze uitgebreide gids

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.