Generatie Z als gast: hoe restaurants zich kunnen voorbereiden

Generatie Z als gast: hoe restaurants zich kunnen voorbereiden

Millennials stonden de afgelopen jaren volop in de schijnwerpers, maar inmiddels begeven hun opvolgers, Gen Z, zich ook op de arbeidsmarkt. Ze gaan een belangrijk onderdeel vormen van onze economie, want in de VS ligt hun koopkracht nu al tussen de $29 miljard en $143 miljard. Het wordt dus tijd om u als horecaondernemer voor te bereiden op deze nieuwe generatie gasten.

Vanwege de enorme koopkracht waarover deze nieuwe generatie beschikt, doet u er als restaurant goed aan na te denken over wat Gen Z verwacht van een restaurantbezoek.

Het is verleidelijk om Gen Z, geboren tussen circa 1995 en 2010, te zien als een jongere versie van millennials, maar de generaties verschillen op diverse punten, ook wat de verwachtingen van een restaurant betreft.

Met deze 5 tips kunt u een graantje meepikken van de koopkracht van Generatie Z:=

1. Bied een maatschappelijk verantwoorde restaurantbeleving

Voor Gen Z draait een restaurantbezoek niet alleen om eten, maar om de totale ervaring. Naast u te focussen op de sfeer en het eten zijn er nog extra factoren die voor Gen Z van belang zijn: de beleving moet maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk zijn.

Investeer dus in maatschappelijk verantwoorde en milieuvriendelijke aanpassingen, zoals duurzaam omgaan met voedselafval, opkomende technologieën, het doneren van voedsel of het serveren van unieke seizoensgerechten. 

Op zoek naar een eenvoudige manier om uw restaurant duurzamer te maken? Gebruik technologie om uw dagelijkse hoeveelheid afval te beperken.

Met een Kitchen Display System kunt u uw bestellingen direct van tafel naar de keuken doorsturen. U werkt efficiënter, voorkomt fouten in bestellingen en hebt minder papierafval, waardoor u de ecologische voetafdruk verkleint. U kunt ook uw menukaart vervangen door self order menu’s. Daarmee creëert u een interactieve beleving voor uw gasten, verbetert u de efficiëntie en worden er minder fouten gemaakt, waardoor er minder bestellingen worden teruggestuurd. 

Foto door Brussels' Kitchen

2. Wees actief op social media

Gen Z staat erom bekend social media en review kanalen te raadplegen voordat ze een keuze maken voor een restaurant. Social proof en influencers spelen hierin een belangrijke rol. 

Wilt u deze generatie bereiken? Maak dan gebruik van reviews en user-generated content (met toestemming!), schrijf blogs, en wees actief op verschillende social media kanalen om uw bekendheid te vergroten.

Volgens Adformatie is Gen Z met name actief op Instagram, YouTube, Snapchat en Facebook. Zorg er dus voor dat u op deze kanalen een actief profiel hebt. Voordat u aan de slag gaat, is  het slim dit artikel over 5 fouten van horecaondernemers op social media  te lezen, zodat u die kunt vermijden.

3. Update uw menukaart

Gen Z heeft niet alleen andere voorkeuren op het gebied van social media en restaurantbeleving, maar heeft ook een heel andere smaak dan zijn voorgangers! Opvallend genoeg gaat de voorkeur naar gezonde opties, kleinere gerechten en vriendelijke prijzen.

Als u de wensen en voorkeuren van Gen Z kent, kunt u uw menukaart aanvullen  met gerechten die beter in de smaak vallen bij deze nieuwe generatie.

Ga voor gezond

Net als de millennials is Gen Z is een generatie die bewust omgaat met gezondheid. Ze kiezen het liefst voor restaurants die hierop inspelen.

Gen Z wil biologische en natuurlijke producten. Met een menukaart gericht op een gezonde, duurzame lifestyle, met bijvoorbeeld GMO-vrije en biologische gerechten, speelt u zich in de kijker bij Gen Z.

Bovendien blijkt dat Gen Z ongeveer 20% minder drinkt dan millennials. Met alcoholvrije drankjes valt dus letterlijk veel winst te behalen. Denk daarbij niet alleen aan frisdrank en water, maar ook aan bijvoorbeeld mocktails.

Tijd om uw drankenkaart een oppepper te geven!

Kleine gerechten zijn populair

Gen Z wil graag zijn maaltijden zelf samenstellen met een aantal voorgerechtjes of kleine gerechten, in plaats van één groot hoofdgerecht te bestellen.

Ze proeven graag verschillende gerechten. Dat betekent niet dat u alle hoofdgerechten van uw menukaart moet schrappen, maar geef uw klanten de mogelijkheid maaltijden te delen en kijk eens kritisch naar uw aanbod van voorgerechten.

Gen Z is zuinig

Deze generatie is opgegroeid tijdens de economische crisis en zag de gevolgen daarvan voor millennials. Gen Z heeft dus geleerd om slim met geld om te gaan. Zuinigheid is tekenend voor deze generatie. Zorg dus niet alleen voor kleinere gerechten om te delen, maar ook voor opties met een lagere prijs.

resto blog banner

4. Zorg voor een snelle en betrouwbare bediening 

Gen Z is een generatie die houdt van een snelle hap tussendoor en gemak.

Er zijn dagen dat ze echt de tijd nemen voor een lunch of diner, maar meestal pakken ze liever iets snels voor onderweg of bestellen ze hun eten online.

Wilt u deze altijd drukke generatie snel kunnen bedienen, dan is het de moeite waard de technologie in uw restaurant aan te passen. In plaats van bestellingen handmatig op te nemen en transacties handmatig te verwerken, kun je kiezen voor een kassasysteem dat de dagelijkse werkzaamheden automatiseert, zodat u uw Gen Z-gasten sneller kunt bedienen. Gasten die een afhaalmaaltijd, een hapje aan de bar, of kleine gerechten willen, kunt u razendsnel bedienen met een kassasysteem in de cloud. 

Om zo veel mogelijk Gen Z klanten te bereiken, is het ook interessant om maaltijdbezorging aan te bieden. Zorg ervoor dat uw delivery geïntegreerd kan worden in uw huidige systemen, zoals Lightspeed Delivery, zodat u dit zo efficiënt mogelijk kunt aanpakken. 

5. Pas de indeling van uw restaurant aan

Gen Z wil weliswaar snel een hapje eten, maar als ze tijd hebben, willen ze graag ergens eten of drinken waar ze niet naar buiten worden gekeken zodra hun bord of glas leeg is. Uit eten wordt vaak gezien als een mogelijkheid om af te spreken en bij te praten met vrienden. Gen Z kiest dan ook graag voor gelegenheden waar ze een langere periode kunnen eten, drinken en kletsen.

U kunt een balans vinden tussen winst maken per tafel en openstaan voor een groep die graag blijft hangen door een deel van uw restaurant beschikbaar te stellen voor een informelere setting. Plaats bijvoorbeeld een paar banken en salontafels of richt een speciale flexwerkplek in.

Zo kunnen Gen Z’ers uren bij u blijven zitten zonder een tafel in beslag te nemen die u nodig heeft om uw winstmarge hoog te houden. Gasten die het gevoel hebben dat ze welkom zijn en een positieve ervaring hebben in uw restaurant zullen ook vaker terugkomen. Dit draagt bij aan het bouwen van een loyaal klantenbestand. 

Het tijdperk van Generatie Z

Ook al staat u als restaurant open voor verschillende doelgroepen, het is belangrijk dat u zich verdiept in nieuwe, opkomende generaties en uw bedrijfsvoering daarop afstemt.

U hoeft niet uw hele restaurant aan te passen, maar zorg ervoor dat u weet wat ze willen en welke veranderingen u kunt doorvoeren om aandacht te trekken.

Hoewel millennials nog steeds een belangrijke doelgroep is, is het belangrijk om u ook te focussen op de jongere generaties. Hoe meer u van ze weet, hoe groter de kans dat uw restaurant aansluit bij hun wensen.