Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

6 tips om je restaurant te laten knallen tijdens de feestdagen

6 tips om je restaurant te laten knallen tijdens de feestdagen

De feestdagen van 2021 beloven uitzonderlijk te worden. De coronacrisis heeft voor een transformatie van de horecasector gezorgd: vandaag de dag zijn digitale oplossingen en tools, contactloze bestel- en betaalmogelijkheden, en bezorg- en afhaalopties deel van het nieuwe normaal. Ondernemers kunnen alle aanpassingen van het afgelopen jaar nu ook testen tijdens één van de drukste en meest feestelijke periodes van het jaar: Kerstmis, en Oud en Nieuw.

De feestdagen vergen natuurlijk veel voorbereidingen, maar om ervoor te zorgen dat je restaurant extra hard knalt tijdens de feestdagen geven wij je alvast 6 handige tips voor een optimale voorbereiding.

  1. Stel een uitzonderlijk feestmenu samen
  2. Plan op tijd verlofdagen in voor je personeel 
  3. Ontdek hoe nieuwe technologieën je zaak kunnen vereenvoudigen
  4. Optimaliseer je voorraad
  5. Promoot je restaurant
  6. Probeer eCommerce uit

1) Stel een uitzonderlijk feestmenu samen

Plan voldoende vantevoren

Bij feestdagen hoort uiteraard een feestelijk menu. Wacht niet tot het laatste moment om je kerst- en oudejaarsmenu samen te stellen, maar stel op tijd een passend menu samen in overleg met de keuken.

Net zoals de restaurantbeleving de voorbije jaren is veranderd, zijn ook eetgewoonten veranderd. Denk aan vegetarisme, veganisme, intoleranties zoals gluten of lactose en religieuze beperkingen. Het is belangrijk om bij het samenstellen van je feestmenu zo inclusief mogelijk tewerk te gaan. Eén ding is zeker: als gasten merken dat er met hen rekening wordt gehouden, is de kans des te groot dat ze zullen (terug)komen.

Het vroeg plannen van je feestmenu maakt het ook makkelijker om de nodige ingrediënten tijdig te bestellen, je voorraad beter te voorspellen en eventuele tekorten te voorkomen.

Gratis Menukaart Templates

Download gratis, aanpasbare menu templates voor de feestdagen. Verander de kleuren, voeg menu-items toe en pas de prijzen aan.

Plak de juiste prijs op je feestmenu

Zodra je hebt besloten wat er op je menu komt te staan, is het tijd om de kosten van alle ingrediënten te berekenen en na te gaan hoeveel elk gerecht moet kosten om winst te maken. Hoe meer je aan ingrediënten uitgeeft, hoe hoger de prijs van een gerecht zal worden. Daar tegenover staat natuurlijk dat als je meer uitgeeft aan hoogwaardige ingrediënten je ervoor moet zorgen dat je gasten krijgen waar ze voor betalen.

Bereken de kostprijs van elk ingrediënt per gerecht op je feestmenu, om een passende marge te bepalen en zo winst te genereren.

Geef je menu de juiste prijs en maak winst met onze Food Cost Calculator

Bereken in een mum van tijd de exacte kost van al je gerechten. Download onze Food Cost Calculator gratis.

Promoot je feestmenu

Nu je je feestmenu hebt samengesteld, is het enige wat je nog moet doen is de nodige buzz creëren. Overweeg om je menu te promoten via sociale media. Je zou bijvoorbeeld een link naar je reserveringplatform in je posts kunnen opnemen om reserveringen te stimuleren.

 

2) Plan op tijd verlofdagen in voor je personeel

De feestdagen kunnen een moeilijke periode zijn wat personeelsplanning betreft. De uren zijn vaak (nóg) langer dan normaal en ook je personeel geniet graag  van kerst en Oud en Nieuw met familie en vrienden.

Aangezien de feestdagen drukker zijn, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je over voldoende personeel beschikt zonder daarbij je team te overbelasten. Om problemen te voorkomen, raden we je aan om op tijd met je personeel te overleggen en verwachtingen te stellen over wanneer wie wel en niet moet werken.

Je kunt je personeel ook motiveren door een feestdagenbonus aan te bieden voor het werken op belangrijke en drukke data zoals eerste kerstdag of oudejaarsavond.

Denk er ook aan om eventueel extra keuken- en receptiepersoneel in te huren. Houd er wel rekening mee dat je loonkosten tijdens de feestdagen hoger zullen liggen.

Om je personeelsplanning te vereenvoudigen, kun je applicaties zoals Planday integreren in je horeca kassasysteem. Planday is een flexibele planningsapplicatie waarbij medewerkers zelf hun beschikbaarheid kunnen aangeven, shifts kunnen ruilen en vrijaf kunnen aanvragen, allemaal vanaf via één centraal platform.

 

3) Ontdek hoe nieuwe technologieën je zaak kunnen vereenvoudigen

Om de drukte en chaos van de feestdagen met de juiste tools aan te pakken, is het belangrijk om te investeren in geavanceerde digitale oplossingen die je het leven makkelijker kunnen maken.

Geïntegreerde betalingen

Een snelle betaling is fundamenteel voor elke restaurant-, bar-, hotel- of café-ervaring. Maar als je betalingssoftware niet geïntegreerd is in je groter technisch ecosysteem, kan die ervaring vaak een stuk minder soepel verlopen – iets wat zeker niet wenselijk is tijdens de feestdagen.

De meest voorkomende reden voor onsamenhangende betalingservaringen is een gebrek aan communicatie tussen de betaalterminal en het kassasysteem. Dat betekent vaak dat medewerkers bedragen handmatig moeten invoeren, wat het risico op kostbare fouten vergroot, vooral in drukke omstandigheden.

Lightspeed Payments lost dat probleem op via volledig geïntegreerde betalingssoftware. Betalingen worden verwerkt binnen het complete ondernemersplatform van Lightspeed, waardoor je betalingsstroom wordt vereenvoudigd en je tijd bespaart.

Vereenvoudig het betaalproces voor jezelf en je gasten met Lightspeed Payments

  • Elimineer het handmatig invoeren van betalingen en verminder fouten dankzij de naadloze communicatie tussen je kassa en betaalterminal.
  • Link en rapporteer transactiegegevens automatisch en onmiddellijk aan je kassa voor een snellere afstemming aan het einde van de dag.
  • Accepteer meerdere betalingstypes, waaronder Google en Apple Pay
  • Bescherm klanten nog beter dankzij ingebouwde PCI-compliance en end-to-end encryptie
  • Profiteer van een transparant prijsmodel zonder opstartkosten, maandelijkse transactielimieten of kosten voor vroegtijdige beëindiging.

 

4) Optimaliseer je voorraad

Efficiënt voorraadbeheer is het hele jaar door belangrijk, maar tijdens de feestdagen is het essentieel. Niets is beter om het feestgevoel van een gast te doen verdwijnen dan door mee te delen dat hun favoriete gerecht niet meer beschikbaar is.

De feestdagen brengen doorgaans een hoger volume met zich mee, dus het is belangrijk om een goed overzicht te hebben op je voorraad en te plannen hoeveel en hoe vaak je moet bijkopen om aan de vraag te blijven voldoen.

De voornaamste manier om dit te doen is door de historische verkooprapporten in je backoffice te bekijken en jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hoe zag je omzet van de voorbije jaren eruit?
  • Is er een bepaalde reden dat het dit jaar anders zou zijn, en verwacht je meer of minder?
  • Heb je de voorbije jaren tijdens de feestdagen problemen gehad met je inventaris en, zo ja, hoe kunnen deze dit jaar worden vermeden?

Het gebruik van een online kassasysteem zoals Lightspeed Restaurant helpt je om inventarisfouten aanzienlijk te verminderen en zorgt ervoor dat je altijd op de hoogte blijft van de status van je voorraad.

Elk aspect, onderdeel of ingrediënt van je menu dat je aanschaft, kan worden onderverdeeld in gespecificeerde eenheden in je backend. Je kunt deze eenheden vervolgens toewijzen aan bepaalde menu-items.

Dit maakt het mogelijk dat je het gebruik van je voorraad in elk van je gerechten in realtime kunt volgen: elke keer dat je een bepaald gerecht verkoopt, wordt een eenheid van die voorraad afgetrokken van het totaal in de backend. Je kunt zelfs waarschuwingen instellen die je op de hoogte brengen wanneer bepaalde onderdelen van je voorraad bijna op zijn.

 

5) Promoot je restaurant

Het is belangrijk om je zaak en plannen voor de feestdagen op tijd onder de aandacht van je gasten te brengen, om meer reserveringen binnen te halen en je te verzekeren van een winstgevende feestperiode.

Gebruik daarom marketingtools zoals sociale media, e-mails of zelfs papieren flyers om mensen te laten weten wat je tijdens de feestdagen gaat aanbieden. Om de online betrokkenheid van gasten te stimuleren en je naamsbekendheid te doen toenemen, kun je bijvoorbeeld een wedstrijd op sociale media organiseren die gasten de kans geeft om een gratis kerstdiner te winnen.

Als alternatief kunt je getimede promoties aanbieden, zoals feestkortingen, om klanten verder te stimuleren om in je zaak te dineren.

Via Lightspeed Loyalty kun je bijvoorbeeld je meest loyale gasten op de hoogte brengen van speciale menu’s of kortingen.

6) Probeer eCommerce uit

De feestdagen zijn ook een ideaal moment om nieuwe bronnen van inkomsten uit te proberen. Niet alleen rond Kerstmis en Nieuwjaar, maar ook op dagen zoals Black Friday en Cyber Monday zijn mensen in een uitzonderlijk hoge koopstemming – een ideale gelegenheid om nieuwe manieren te verkennen die extra inkomsten kunnen opleveren.

Eén manier om dit te doen is om producten uit je restaurant te verkopen via een webshop. Kerstpakketten, merchandise, promoties voor bepaalde items, … de opties zijn eindeloos en kunnen bovendien helpen om je zaak te promoten. 

 

Conclusie: voorbereiding is key!

Met de nodige kalmte en correcte voorbereiding kun je zonder problemen de feestdagen doorkomen en met jouw zaak een vrolijk en voorspoedig nieuwjaar inluiden!

Benieuwd hoe Lightspeed je daarbij kan helpen? Praat met een expert.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen