Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

How to: ondernemingsplan voor horeca opstellen

How to: ondernemingsplan voor horeca opstellen

Je hebt het idee der ideeën gevonden voor een horecazaak. Fantastisch! Tijd om een ondernemingsplan voor horeca op te stellen zodat jouw concept zich met het nodige inzicht en voorbereiding tot een succesvolle horecazaak kan transformeren. Een goed uitgewerkt horeca businessplan is ook cruciaal om het succes van jouw toekomstige zaak ook van meer geloofwaardigheid te voorzien, zeker als je potentiële investeerders wilt aantrekken. 

Wat hoort er in een doordacht ondernemingsplan voor horeca te staan? Wij zetten het in deze blog voor je neer.

Een ondernemingsplan voor horeca:

  1. Een allesomvattende samenvatting
  2. Cruciale info
  3. Operaties
  4. Marktanalyse
  5. Marketing
  6. Financiën

Droom je van een eigen horecazaak? Fantastisch.

Ontdek in onze gratis gids alle verplichtingen waar je als horeca-ondernemer aan moet voldoen wat administratie, belasting en boekhouding betreft.

Disclaimer – De informatie in deze publicatie is van algemene aard en niet bedoeld als advies in de situatie van een specifieke persoon of entiteit. Hoewel we er steeds naar streven correcte en relevante informatie te bieden, kunnen we niet garanderen dat de informatie in deze gids correct is op de datum waarop deze wordt ontvangen of dat deze informatie in de toekomst correct blijft. Niets in deze gids is bedoeld als aanvulling op juridisch, financieel, belastingtechnisch of andersoortig advies en deze gids is geen vervanging voor advies van uw eigen professionele adviseurs.

Een allesomvattende samenvatting

Elk ondernemingsplan voor horeca hoort te starten met een allesomvattende samenvatting: jouw idee in beeld gebracht op één à twee pagina’s vanuit de meest belangrijke operationele perspectieven. Denk hierbij aan wat, waar, hoe, waarom.

In dit deel van je businessplan wil je vooral je passie en enthousiasme benadrukken, maar tegelijk lezers voorzien van een kort overzicht van wat ze allemaal mogen verwachten in de volgende hoofdstukken. Als je investeerders wil aantrekken of nood hebt aan een lening is dit het gedeelte waar je hen overtuigt om dieper in je ondernemingsplan te duiken. 

Wat zeker in dit deel van je ondernemingsplan voor horeca moet voorkomen, zijn de missie, visie, en doelen van je horecazaak, en daarnaast ook je doelgroep, marktpositie, concurrentie en financiële analyse.

Let wel: je kunt de introductie beter pas schrijven wanneer de rest van je ondernemingsplan voor horeca af is. Op die manier kun je eenvoudig de meest belangrijke aspecten van elk hoofdstuk kort en bondig in je samenvatting opnemen. 

Cruciale info

Dit hoofdstuk hoort het eenvoudigst te zijn: hier pen je namelijk alle gegevens neer die aan de basis liggen van je concept: je persoonlijke gegevens, de gegevens van je (kersverse) onderneming, meer info over je concept, over hoe je jouw zaak visualiseert, en een voorbeeldmenu om een beter beeld te krijgen van je aanbod en prijzen.

Persoonlijke gegevens

Dit onderdeel mag je beschouwen als je persoonlijk cv. Je mag hier zo uitgebreid zijn als je zelf wil, maar wat er minimaal in voor moet komen zijn:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoon
  • E-mailadres
  • Eigen website of LinkedIn-profiel
  • Geboortedatum
  • Nationaliteit
  • Burgerlijke staat
  • Werkervaring
  • Opleiding(en)
  • Professionele en persoonlijke kwaliteiten

Bedrijfsgegevens

In dit onderdeel van je ondernemingsplan voor horeca geef je gelijkaardige informatie weer als in het vorige, maar toegespitst op jouw onderneming. Belangrijke data om hier te vermelden zijn:

Concept

Tijd om jouw uniek idee van dichterbij te omschrijven. Dit is jouw pitch, dus wees enthousiast  vertel hier hoe je op jouw concept bent gekomen: zag je een probleem of gebrek in de markt of regio waar je je wilt vestigen? Wat is de oplossing die jouw concept biedt? Overloop enkele key kenmerken van je concept: thema, identiteit, locatie, doelgroep en naaste concurrentie. 

Let wel: ga niet te diep in op kleine details, aangezien het merendeel van deze kenmerken uitgebreid aan bod komt in verdere hoofdstukken van je ondernemingsplan voor horeca.

Ontwerp en inrichting

In dit deel kun je dieper ingaan op de visualisatie van je toekomstige horecazaak: hoe zie je de inrichting van je onderneming? Geef een beschrijving van de plattegrond van je zaak. Maak onderscheid tussen operationele gedeeltes zoals bar, keuken, koeling, voorraad of stock, sanitaire voorzieningen en dergelijke meer en de zit- en dineer ruimtes voor gasten. 

Beschrijf wat voor stijl je in jouw horecazaak wilt uitstralen? Denk aan bepaalde materialen, specifieke kleuren, meubilair en accessoires. Een creatief moodboard kan hierbij van pas komen om je keuzes niet alleen woordelijk, maar ook visueel weer te geven.

Menuvoorbeeld en prijzen

Om potentiële investeerders volledig over de schreef te trekken in het toekennen van een lening is het belangrijk om een tipje van de sluier te tillen en ze inkijk te geven in hoe de menukaart van jouw horecazaak eruit zal zijn. Geef ook een duidelijk indicatie van wat voor prijsklasse je wenst te hanteren – en hoe je je menuprijzen precies bepaald hebt – om de rendabiliteit van je concept vroeg genoeg in je ondernemingsplan voor horeca aan te kaarten. Hierbij kun je alvast verwijzen naar het hoofdstuk over financiën, waar je dieper ingaat op je verdienmodel.

Creëer je eigen menu in een handomdraai.

Je hoeft heus geen designer te zijn om een mooi menu samen te kunnen stellen. Download onze gratis menu templates en ga zelf aan de slag.

Operaties

Het succes van een horecazaak valt of staat in veel gevallen dankzij personeel. Daarnaast is het ook afhankelijk van een stabiele supply chain aan ingrediënten, producten en benodigdheden. 

Personeel

In dit hoofdstuk zet je je personeelsbehoeften op een rij. Hoeveel personeelsleden denk je in dienst te moeten nemen, hoe ga je het werving– en opleidingsproces aanpakken, en wat zijn je plannen qua werkschema’s, verloning en verlof. Personeelskosten wegen doorgaans sterk door op de omzet van horecazaken, dus is het belangrijk om daar in dit stadium al bij stil te staan. 

Leveranciers

Ook een stabiel netwerk aan leveranciers voor al je dagelijkse benodigdheden is belangrijk. Niet alleen voor je eigen gemoedsrust als ondernemer, maar ook om de rendabiliteit van je concept te garanderen. Horecazaken met complexe, uitdagende of exotische concepten hebben vaak minder mogelijkheden voor het sourcen van hun ingrediënten, wat mogelijk ook implicaties heeft op de kostprijs en tijd voor levering.

Marktanalyse

Een marktanalyse is een cruciaal onderdeel van elke ondernemingsplan voor horeca. Hier sta je namelijk stil bij belangrijke kenmerken van de markt waarin je jouw concept wilt lanceren, zoals horecatrends, doelpubliek, concurrentie en locatie. Een uitgebreide marktanalyse staat je ook toe om een SWOT-analyse te maken, waarbij je nagaat wat de interne sterktes en zwaktes, en de externe opportuniteiten en bedreigingen van jouw concept zijn. 

Marktonderzoek

Elke analyse vergt het nodige onderzoek. Ga voor de sector, branche of niche waarin jouw concept thuishoort na wat de huidige trends zijn en hoe jouw concept daarbij aansluit of zich net van onderscheidt. Schets een beeld van de grootte van de markt waarin je gaat werken en onderzoek of er bepaalde overheidsmaatregelen in ontwikkeling zijn die (positieve of negatieve) implicaties voor jouw markt met zich mee kunnen brengen. 

Tip: niets spreekt meer dan enkele geverifieerde cijfers om je onderzoek van meer daadkracht en geloofwaardigheid te voorzien. Kijk of je in openbare databanken enkele relevante statistieken kunt vinden die je hier of in één van de onderstaande subhoofdstukken kunt toevoegen.

Doelgroep

Natuurlijk is iedereen welkom in jouw toekomstige horecazaak, maar het is belangrijk om je concept toe te spitsen op een geconcentreerd doelgroep. Ga na op welke doelgroep jouw concept het best is afgestemd en onderzoek hoe je dit publiek naar jouw zaak kunt trekken en eraan kunt verbinden. Overloop de meest courante categorieën: studenten, jongvolwassene, toeristen, ambtenaren en 9-to-5’ers, pendelaars, thuiswerkers, noem maar op.

Concurrentie

In een best-case scenario begin je je horecazaak in een buurt waar jouw concept uniek is. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het komt vaker voor dat er concurrenten met dezelfde concepten aanwezig zijn in jouw markt. Neem daarom de tijd voor een concurrentie analyse en voeg deze toe aan je ondernemingsplan voor horeca – zij het in dit deel of als aparte bijlage. 

Vergelijk jouw concept, aanpak, aanbod en prijzen met die van je naaste concurrentie en geef aan waarom en hoe jouw horecazaak zich onderscheidt van de rest.

Locatie 

Location, location, location! Ongetwijfeld één van de belangrijkste en moeilijkste onderdelen van het beginnen van een horecazaak. Prestigieuze panden op populaire plaatsen komen vaak met een serieus prijskaartje, wat niet elke starter zich kan veroorloven. Maar soms is klein beginnen een betere langetermijnstrategie dan alles inzetten op een dure locatie en geconfronteerd worden met de harde financiële realiteit enkele maanden na opening. 

Doelgroep en locatie gaan hand in hand. Als je jouw concept hebt afgestemd op mensen die elke dag met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, is een locatie ver weg van het station waarschijnlijk niet ideaal. Hetzelfde geldt als je in een studentenbuurt een horecazaak hebt geopend die mikt op jonge gezinnen. 

SWOT-analyse

De strengths, weaknesses, opportunities and threats of SWOT-analyse is een niet te onderschatten, objectieve meerwaarde van elk ondernemingsplan voor horeca. Met een SWOT-analyse zet je helder de sterkte- en zwaktepunten van jouw horecazaak op een rij, en ontdek je ongetwijfeld mogelijkheden of bedreigingen waar je anders niet bij had stil gestaan. Op basis van een SWOT-analyse kun je duidelijke conclusies en actiepunten neerzetten en naar behoren uitvoeren. 

Marketing

Je concept mag nog zo fantastisch zijn, als je geen gasten over de vloer krijgt, kun je je deuren snel sluiten. Reden te meer om in je ondernemingsplan voor horeca stil te staan bij welke marketingtechnieken en -strategieën je voor ogen hebt om jouw doelpubliek aan te trekken én te verbinden aan jouw zaak. 

Kanalen

Bij het definiëren van je doelpubliek is het ook belangrijk om na te gaan via welke kanalen je hen het best kunt bereiken. Afhankelijk van wie je doelpubliek precies is, kan dat voornamelijk via social media, maar ook via e-mailmarketing, via een Google Mijn Bedrijf profiel, via een SEO-geverifieerde website die hoog rankt in de voornaamste online zoekmachines, en zelfs via mond-aan-mond reclame.

De mogelijkheden zijn legio, en daarom hebben wij een allesomvattende blog opgesteld met alle mogelijke marketingtechnieken om van jouw horecazaak een succes te maken.

Advertenties, aanbiedingen en evenementen

Een actieve online aanwezigheid draagt zeker bij aan de zichtbaarheid van jouw horecazaak, maar advertenties, aanbiedingen en evenementen kunnen ook wonderen verrichten. Opnieuw is een loepzuivere definitie van je doelpubliek op basis van demografische kenmerken van cruciaal belang. Je wilt er namelijk voor zorgen dat al je marketingacties ook daadwerkelijk je doelpubliek bereiken en nog meer wanneer je geld neerlegt voor (online) advertenties. Targeting is hierbij cruciaal. 

Ook tijdsgebonden aanbiedingen of evenementen zijn aantrekkelijk manieren om gasten aan te trekken. Denk aan een officiële openingsavond, after of happy hour momenten, speciale lunchformules en andere leuke evenementen om meer volk over de vloer te krijgen.

Financiën

Last, but not least, de financiële analyse van jouw horecazaak is uiteraard een fundamenteel deel van een ondernemingsplan voor horeca. Een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie is niet alleen voor potentiële investeerders en banken, maar ook voor jezelf heel belangrijk. Met een duidelijk beeld van de financiële vereisten en benodigdheden van jouw horecazaak weet je precies wat je in de eerste jaren te wachten staat. 

Investeringen

Bij het beginnen van een horecazaak komen heel wat opstartkosten kijken. De grootste investeringen gebeuren natuurlijk voorafgaand aan de opening en vaak ook nog tijdens het eerste jaar. Daarom is het belangrijk om die investeringen nauwkeurig bij te houden en ervoor te zorgen dat je met een verdienmodel werkt dat op een rendabele wijze voldoende omzet genereert om je investeringen af te betalen en tegelijkertijd over voldoende cashflow te beschikken om je dagelijkse operaties en eventuele onverwachte kosten te dekken. 

Begroting

In de begroting van je ondernemingsplan voor horeca laat je zien hoe je precies geld gaat verdienen – en terugbetalen, in het geval je een lening bent aangegaan.

Dat doe je niet door te stellen dat je simpelweg menu-items gaat verkopen, maar eerder door een realistische schatting te maken van de ontwikkeling van het aantal gasten en omzet ten opzichte van de verwachte kosten die je moet maken. Een breakdown van kosten is hier ook belangrijk om proportioneel aan te geven wat het verschil is tussen de afbetaling(en) van je lening(en) en de hoeveelheid terugkerende kosten per maand. In de meeste gevallen wordt een begroting in een ondernemingsplan uitgewerkt voor de eerste paar jaar van het bestaan van een horecazaak, met ook verwachte groeipercentages qua omzet en gasten per jaar.

Horeca ondernemingsplan: de sleutel tot succes?

Uit ons onderzoek blijkt dat het ontbreken van een ondernemingsplan voor horeca één van de redenen kan zijn waarom horecazaken het niet redden. Het lijkt een grote opdracht – en begrijp ons niet verkeerd: dat is het ook – maar eens je concept op papier staat, zal je tot inzichten zijn gekomen die je wellicht daarvoor nog niet had en bovendien je kans op het verkrijgen van leningen, het aantrekken van investeerders en het algemeen succes van je horecazaak substantieel hebben vergroot. 

Benieuwd naar hoe Lightspeed jouw toekomstige horecazaak verder kan helpen? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek wat ons compleet horeca ondernemingsplatform voor jou kan betekenen. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen